WP theme optional pages:
Rica, ratusca, ramurica si dificultatile de vorbire

Rica, ratusca, ramurica si dificultatile de vorbire

Stim cu totii povestea lui Rica, baietelul care nu putea sa zica ”Rau, ratusca, ramurica”. Este doar unul dintre exercitiile simpatice de dictie cu care invatam, incet, incet, sa vorbim frumos si corect.

Totusi, invatarea ”poeziei despre rata” cere destula rabdare, atat din partea copilului, cat si din partea parintilor si a celorlati adulti din jurul sau.

Fiecare parinte isi aminteste emotia pe care a simtit-o cand si-a auzit copilul rostind primele silabe si cuvinte. Trecand, usor, de la gangureli la ”mama, tata” si invatand tot mai multe cuvinte, copilul isi formeaza, la varsta de 3 ani, un vocabular uzual care ii permite sa comunice actiuni si nevoi simple.

De obicei, daca cel mic are dificultati de vorbire, acestea sunt depistate fie in primul an de gradinita, fie la inceputul scolii, de catre logoped, in urma unei examinari simple.

Nici pentru parinti nu ar trebui sa fie foarte greu de sesizat o astfel de dificultate de vorbire. Daca observa ca, pana la varsta de 3 ani, copilul are un bagaj redus de cuvinte pe care le pronunta alterat, nu poate forma propozitii simple, desi are auzul bun si este dezvoltat normal din punct de vedere intelectual, atunci parintii se pot gandi la o posibila intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului copilului.

In aceste situatii se recomanda consultarea mai multor specialisti, diagnosticul fiind realizat printr-un examen general, un examen endocrin, un examen oto-rino-laringologic si audiologic, precum si printr-un examen psihologic.

Cele mai frecvente dificultati de pronuntie sunt dislaliile, acele situatii in care copilul pronunta alterat sunetele sau pur si simplu nu le poate emite.

De multe ori, alterarea pronuntiei unor sunete e cauzata si de atitudinea parintilor si a celorlalti adulti din preajma copilului, care ii incurajeaza ”vorbirea dragalasa”.

De asemenea, parintii ar trebui sa aiba o atitudine ferma si atunci cand copilul tinde sa comunice doar prin sunete si gesturi, fara a pronunta cuvintele care desemneaza obiecte sau nevoi. In astfel de cazuri, parintii devin traducatori, iar copiii se obisnuiesc repede cu acest mod de comunicare, fapt care nu face decat sa ingreuneze invatarea vorbirii, am aflat de la psihologul clinician Monica Nae.

Odata diagnosticate, dificultatile de vorbire pot fi corectate prin exercitii de logopedie, cu multa rabdare si consecventa, de care trebuie sa dea dovada nu doar copilul si logopedul, ci si parintii. Iar atunci cand copilul incepe sa mearga la cabinetul unui logoped, este foarte importanta colaborarea parintilor cu logopedul si continuarea exercitiilor logopedice acasa.

Astfel, invatand cu rabdare ”poezia despre rata”, fiecare copil poate ajunge precum Rica, baietelul care stie acum sa zica ”rau, ratusca, ramurica”, dar si multe alte povesti si poezii.


 

Author Description

administrator

Comments are closed.